MelayuOnline.com Jalin Kerjasama dengan Pusat Sejarah Brunei

206 views

YOGYAKARTA (RiauInfo) – Kunjungan kru MelayuOnline.com ke Brunei Darussalam selama tiga hari berhasil membangun langkah-langkah strategis untuk pengembangan kajian sejarah dan budaya Melayu.

Kru Melayuonline.com secara intensif menjalin network dengan instansi-instansi pemerintah Brunei yang bergerak di bidang pemeliharaan dan pengembangan sejarah dan budaya Melayu. Salah satunya adalah Pusat Sejarah Brunei (PSB).

Pada tahap pembicaraan awal, kerjasama dalam beberapa bidang, seperti pertukaran data telah disepakati. Selanjutnya, kerjasama yang lebih luas akan disepakati dalam bentuk MoU dalam waktu dekat ini.

Kehadiran kru MelayuOnline.com pada Senin pagi (25/02/2008), pukul 10.00 waktu setempat, di kantor PSB disambut secara istimewa oleh Yang Berhormat Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Haji Awang Mohd. Jamil Al-Sufri (Pengetua PSB), Dr. Awang Haji Muhammad Hadi bin Muhammad Melayong (Timbalan Pengetua/Wakil Ketua), Awang Haji Zaine bin Mohd Daud (Pegawai Tugas-Tugas Khas Bahagian Pentadbiran dan Pengurusan), Awang Hanafi bin Haji Salleh (Pegawai Sejarah, Bahagian Perkembangan dan Pembelajaran), dan Pengiran Hajah Mahani bin Pengiran Haji Ahmad (Pegawai Sejarah, Unit Rekod, Bahagian Sumber).

Sesaat setelah kru MelayuOnline.com memasuki ruangan pengetua, Yang Berhormat Pehin Jawatan Dalam Seri Maharaja Dato Seri Utama Dr. Haji Awang Mohd. Jamil Al-Sufri mempersilahkan Mahyudin Al Mudra, SH., MM (Pemimpin Umum MelayuOnline.com) mengutarakan maksud dan tujuan lawatan kerja ke PSB.

Pada awal pembicaraan, Mahyudin mengatakan bahwa maksud dan tujuan kedatangan kru MelayuOnline.com di PSB adalah untuk menjalin kerjasama antara puak-puak Melayu demi memperjuangkan kegemilangan tamadun Melayu di era gelombang ketiga ini.

Dalam suasana akrab dan penuh canda tawa, para pembesar PSB, secara antusias menyambut niat baik kru MelayuOnline.com. Pertemuan yang berlangsung selama dua setengah jam itu tidak hanya membicarakan bidang-bidang yang mungkin dikerjasamakan, namun juga melebar ke hal-hal lain, seperti melacak silsilah Melayu masing-masing staff, membahas mitos-mitos dan legenda Melayu, sampai pada pembahasan jenis dan citarasa masakan Melayu.

Di akhir pertemuan, masing-masing pihak bersepakat untuk saling mendukung demi kegemilangan tamadun Melayu. Dalam pembicaraannya, Yang Berhormat Pehin Dr. Haji Awang Mohd. Jamil mengatakan bahwa persamaan cerita legenda di beberapa kawasan Melayu menunjukkan bahwa kita berada pada garis sejarah yang sama. ”

Kita sama-sama orang Melayu yang memiliki nenek moyang dan budaya yang sama. Oleh sebab itu, sudah sepatutnyalah untuk saling mendukung, dan secara bersama-sama membangun sejarah dan budaya Melayu,” ungkapnya.

Sejarah menjadi bagian dari konsentrasi yang secara serius digarap oleh MelayuOnline.com. Adalah langkah yang tepat bila MelayuOnline.com mengajak PSB untuk kerjasama dan saling menguatkan, karena banyak sekali aspek-aspek sejarah yang mesti dikaji, sehingga tidak mungkin masing-masing institusi bekerja sendiri-sendiri. Menyadari kondisi yang sedemikian itu, baik MelayuOnline.com maupun PSB secepatnya akan merancang bentuk-bentuk kerjasama yang lebih kongkrit.(ak/rls)

Posting Terkait